ΚΟΣΜΟΣ

Tζεφ Μπέζος: Καταγγελία-σοκ απο εργαζόμενους στη Blue Origin - Πώς έφτασε πρώτος στο διάστημα

Aφίσα της Blue Origin
Aφίσα της Blue Origin
ΑΡ

Ο Τζεφ Μπέζος ήθελε να «φτάσει στα αστέρια» με οποιοδήποτε κόστος καταγγέλλουν επίσημα 21 υπάλληλοι της Blue Origin, φέρνοντας στο φως ένα απάνθρωπο και «τοξικό» εργασιακό περιβάλλον και μία διαστημική αποστολή με τεράστια κενά ασφαλείας

Ο μεγιστάνας Τζεφ Μπέζος «πάτησε επί πτωμάτων» για να φθάσει πρώτος στο διάστημα, καταγγέλλουν μεταξύ άλλων εργαζόμενοι της Blue Origin.

Ο Μπέζος ήθελε να «φτάσει στα αστέρια» με οποιοδήποτε κόστος καταγγέλλουν επίσημα 21 υπάλληλοι της Blue Origin. Κατηγορούν το αφεντικό της Amazon ότι αγνόησε ανησυχίες για την ασφάλεια και δημιούργησε ένα «σεξιστικό και τοξικό» χώρο εργασίας για να κερδίσει πάση θυσία στη μάχη των δισεκατομμυριούχων για το διάστημα.

O μεγιστάνας Τζεφ ΜπέζοςΑ.Ρ

Οι καταγγελίες που κάνουν 21 τωρινοί και πρώην υπάλληλοι της Blue Origin για τον πλουσιότερο άνθρωπο στον κόσμο είναι πολύ σοβαρές. Ο Τζεφ Μπέζος λένε είχε εμμονή με το «πότε θα πετάξουν ο Έλον Μασκ και ο Ρίτσαρντ Μπράνσον» και ήθελε με κάθε τρόπο να τους προλάβει.

Τελικά ο μεγιστάνας της Virgin σερ Μπράνσον ήταν ο πρώτος δισεκατομμυριούχος που πέταξε στο διάστημα με δικό του σκάφος στις 11 Ιουλίου. Εννέα ημέρες αργότερα ακολούθησε ο Τζεφ Μπέζος

Συνταξιδιώτες του ήταν ο αδελφός του και στέλεχος μη εισηγμένων εταιριών Μαρκ Μπέζος, η 82χρονη αεροπόρος Γουάλι Φανκ και ο Όλιβερ Ντάεμεν, 18 ετών, οι οποίοι έγιναν ο γηραιότερος και ο νεότερος άνθρωπος, αντίστοιχα, που έφθασαν στο διάστημα.

Τοξικό εργασιακό περιβάλλον

Είχε προηγηθεί τόσο αφόρητη πίεση και τόσο μεγάλος φόβος για τις συνθήκες ασφαλείας της πτήσης που πολλοί εργαζόμενοι δεν άντεξαν καν να παρακολουθήσουν το γεγονός

Οι υπάλληλοι της Blue Origin κατηγόρησαν τον ισχυρό άνδρα της Amazon ότι δημιούργησε ένα «τοξικό» εργασιακό περιβάλλον όπου η εταιρεία θυσίασε την ασφάλεια για να εργαστεί με «ιλιγγιώδη ταχύτητα» και να κερδίσει τον διαστημικό αγώνα των δισεκατομμυριούχων.

Σε έκθεση που δημοσιεύτηκε την Πέμπτη, η Alexandra Abrams, πρώην επικεφαλής στην επιτροπή Employee Communications της Blue Origin, μαζί με 20 υπαλλήλους, αναφέρει ότι η προτεραιότητα ήταν να «σημειωθεί πρόοδος για τον Τζεφ», καθώς ανταγωνιζόταν τον ‘Ελον Μασκ και τον Ρίτσαρντ Μπράνσον για να φτάσει πρώτος στο διάστημα.

Ισχυρίζεται ότι η πιο συνηθισμένη ερώτηση στις συναντήσεις υψηλού επιπέδου ήταν: «Πότε θα πετάξει ο Έλον ή ο Μπράνσον;» και οι ανησυχίες για την ασφάλεια αγνοούνταν επειδή θα «επιβράδυναν την πρόοδο».

«Η πρόοδος στη Blue Origin ήταν ομαλή, σταθερή και αργή, μέχρι που ο Τζεφ άρχισε να ανησυχεί ότι ο Έλον και ο Μπράνσον προπορεύονται. Τότε αρχίσαμε να νιώθουμε αυτή την αυξανόμενη πίεση και ανυπομονησία» δήλωσε η Abrams στο CBS Mornings την Πέμπτη.

Ο Μπέζος και η διαμάχη με τη ΝΑSA

Η καταγγελία αυτή είναι το τελευταίο πλήγμα για τον Μπέζος και την Blue Origin, η οποία έχει καταθέσει μήνυση κατά της NASA για την απόφασή της να αναθέσει μόνο στη SpaceX του Έλον Μασκ σύμβαση προσελήνωσης.

Σε έγγραφα που διέρρευσαν, η NASA επέκρινε την Blue Origin για την απόφαση του Μπέζος να σύρει τη διαστημική υπηρεσία στο δικαστήριο. Η ΝΑSA πιστεύει ότι η Blue Origin επιδιώκει «να δώσει προτεραιότητα στη δική της περιουσία έναντι της NASA, των Ηνωμένων Πολιτειών και κάθε ανθρώπου που ζει σήμερα στον πλανήτη».

Η υπηρεσία υποστηρίζει σύμφωνα με νομικά αρχεία ότι η Blue Origin θέτει σε κίνδυνο τις προσπάθειές της να στείλει την πρώτη αποστολή στη Σελήνη από το 1972 ως μέρος του προγράμματος Artemis , πιθανότατα πλήττοντάς την οικονομικά με τη δικαστική διαμάχη.

Οι εργαζόμενοι της Blue Origin καταγγέλλουν επίσης ένα σεξιστικό περιβάλλον οπου οι άνδρες απευθύνονταν στις γυναίκες με χαρακτηρισμούς όπως «μωρό μου» «γλυκιά μου» και «κούκλα μου» και τους ζητούσαν να ζητάνε πάντα τη γνώμη τους «επειδή είναι άνδρες»

Επικίνδυνα κενά ασφαλείας

Τουλάχιστον 13 από τους 21 υπογράφοντες της καταγγελίας ήταν μηχανικοί της εταιρείας, οι οποίοι δήλωσαν ότι η τήρηση του χρονοδιαγράμματος υπερίσχυσε της ασφάλειας. Ένας μηχανικός είπε ότι «η Blue Origin ήταν τυχερή που δεν συνέβη τίποτα μέχρι τώρα».

Στο δοκίμιο, η ομάδα σημείωσε ότι το 2018 μια ομάδα είχε καταγράψει περισσότερες από 1.000 αναφορές προβλημάτων που σχετίζονται με τους κινητήρες που τροφοδοτούν τους πυραύλους της Blue Origin, οι οποίες δεν αντιμετωπίστηκαν ποτέ. Ανησυχούσαν ότι η ιστορία θα επαναληφθεί αναφερόμενοι στην τραγωδία του Challenger.

H εκτόξευση της καψουλας της Blue OriginΑ.Ρ

«Θα πρέπει να επιτρέψουμε σε εμπορικές οντότητες που σκοπεύουν να μεταφέρουν όλο και μεγαλύτερο αριθμό ατόμων στο διάστημα να κάνουν τα ίδια λάθη και παραβλέψεις που οδήγησαν σε καταστροφές του παρελθόντος; Η NASA, ως πολιτικός οργανισμός, είναι υπόλογη στο κοινό. Η Blue Origin, μια ιδιωτική εταιρεία, δεν είναι», σημείωσαν.

Οι μηχανικοί λένε επίσης οτι εργάζονταν πολλές ώρες, περισσότερο από ό,τι ήταν λογικό ή διαχειρίσιμο, και η ομάδα ισχυρίστηκε ότι τα αιτήματα για πρόσθετους μηχανικούς, προσωπικό ή δαπάνες συχνά απορρίπτονταν, «παρά το γεγονός ότι η Blue Origin διαθέτει μία από τις μεγαλύτερες πηγές ιδιωτικής χρηματοδότησης στη Γη ». Όπως χαρακτηριστικά τονίζουν τους έλεγαν συχνά «να προσέχετε τα χρήματα του Τζεφ», να «μην ζητάτε περισσότερα» και να «είστε ευγνώμονες».

O Tζεφ Μπέζος

«Δεν μπορείς να δημιουργήσεις μια κουλτούρα ασφάλειας και μια κουλτούρα φόβου ταυτόχρονα. Είναι ασύμβατα» ειπε η Abrams, προσθέτοντας ότι αν επρόκειτο να αντιμετωπίσει τον Μπέζος θα του έλεγε ότι «θα ήθελε πραγματικά να ήταν το άτομο που πιστεύαμε όλοι ότι ήταν και η Blue Origin να ήταν η εταιρεία που όλοι πιστεύαμε ότι θα ήταν».

Η ομάδα κατέθεσε την επιστολή της στην Ομοσπονδιακή Διοίηκηση Αεροπορίας (FAA) πριν από τη δημοσίευσή της το πρωί της Πέμπτης. «Η FAA λαμβάνει σοβαρά κάθε ισχυρισμό για την ασφάλεια και η υπηρεσία εξετάζει τις πληροφορίες», δήλωσε εκπρόσωπος της υπηρεσίας στην DailyMail.

Πολλοί από τους συντάκτες έγραψαν ότι η εταιρεία δεν εξέτασε ποτέ τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των δραστηριοτήτων της μέχρι την τελευταία στιγμή. Τα κεντρικά γραφεία της στο Κεντ της Ουάσινγκτον άλλωστε καταγγέλλουν «χτίστηκαν σε υγρότοπους που αποστραγγίστηκαν για κατασκευή».

Εργαζόμενοι είχαν τάσεις αυτοκτονίας

Όλα αυτά καταλήγουν όλο αυτό το «τοξικό κλίμα» επηρέασε την ψυχική υγεία πολλών εργαζομένων, συμπεριλαμβανομένων μερικών που βίωσαν «περιόδους αυτοκτονικών σκέψεων».

«Οι πρώην και οι σημερινοί υπάλληλοι είχαν εμπειρίες που θα μπορούσαν να περιγράψουν ως απάνθρωπες καθώς φοβούνταν τις πιθανές συνέπειες αν μιλούσαν εναντίον του πλουσιότερου ανθρώπου στον πλανήτη», γράφει το δοκίμιο.

Ανώτερο στέλεχος με δεκαετίες στην αεροδιαστημική και αμυντική βιομηχανία είπε ότι η δουλειά στην Blue Origin «ήταν η χειρότερη εμπειρία της ζωής της».

Η αμερικανική εταιρεία Blue Origin ανακοίνωσε πως έχει προγραμματίσει την επόμενη αποστολή της διαστημικού τουρισμού στις 12 Οκτωβρίου, μια πτήση στην οποία ενδέχεται να συμμετάσχει ένα διάσημο πρόσωπο, πολύ οικείο με το περιβάλλον: ο Ουίλιαμ Σάτνερ, ο οποίος ενσάρκωσε τον θρυλικό κυβερνήτη Κερκ στο Star Trek.

Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr.

Διαβάστε επίσης:

Πώς έγινε το τροχαίο-σοκ στον Κηφισό: Το αυτοκίνητο... απογειώθηκε και πέρασε στο αντίθετο ρεύμα

Ζωή Παπαδοπούλου: Δύσκολες ώρες για την τραγουδίστρια - Προχώρησε σε αναγκαστική διακοπή κύησης

Μεγάλη αναταραχή, υπέροχη κατάσταση: Φρεγάτες, Rafale και βάσεις