ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μείωση 1% της δύναμης του ελληνικού εμπορικού στόλου τον Αύγουστο

Μείωση 1% της δύναμης του ελληνικού εμπορικού στόλου τον Αύγουστο
ΑΠΕ - ΜΠΕ

Μείωση κατά 1% σημείωσε η δύναμη του Ελληνικού Εμπορικού Στόλου τον Αύγουστο του 2021 σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2020, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ).

Μείωση κατά 2,1% είχε καταγραφεί και κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2020 προς το 2019.

Παράλληλα, η ολική χωρητικότητα του Ελληνικού Εμπορικού Στόλου, από πλοία 100 ΚΟΧ και άνω, παρουσίασε μείωση κατά 4,6% τον μήνα Αύγουστο 2021 σε σύγκριση με την αντίστοιχη χωρητικότητα του Αυγούστου 2020. Μείωση κατά 4,3% σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2020 προς το 2019.

Η σταδιακή αναθέρμανση της παγκόσμιας ζήτησης, με φόντο την υποχώρηση της πανδημίας χάρη στους εμβολιασμούς, ανέδειξε μια έλλειψη στη διαθεσιμότητα πλοίων και – πέρα από τους ναύλους – οδήγησε στην αύξηση των παραγγελιών για τη ναυπήγηση νέων πλοίων. Πολλοί πλοιοκτήτες έσπευσαν να τοποθετήσουν παραγγελίες για νεότευκτα πλοία εκτιμώντας πως η ανάκαμψη της κατανάλωσης θα διαρκέσει τουλάχιστον για τα επόμενα δύο χρόνια.

Δεδομένα της Vessels Value που δόθηκαν στη δημοσιότητα στα μέσα Οκτωβρίου είναι αποκαλυπτικά για τη «φρενίτιδα» που επικράτησε στις παραγγελίες για νέα containerships. Πρόκειται για έναν κλάδο που συζητήθηκε πολύ φέτος καθώς από ό,τι φαίνεται αδυνατεί ακόμη και τώρα να ανταποκριθεί στην υψηλή ζήτηση πλοίων. Η Vesselsvalue υπολογίζει ότι στο 9μηνο του 2021 τοποθετήθηκαν παραγγελίες για 467 containerships έναντι μόλις 43 το 2020 και 68 το 2019. H αυξημένη ζήτηση για πλοία ήταν ένας λόγος που πολλοί έτρεξαν στα ναυπηγεία, όμως θα πρέπει να σημειωθεί ότι τα προηγούμενα χρόνια παρατηρούνταν συνεχής πτώση του ρυθμού αύξησης του στόλου των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Σύμφωνα με την Bimco, ο στόλος εμφάνιζε μια πτώση του ρυθμού αύξησης τα δύο τελευταία χρόνια από το 5,5% το 2018 στο 3,5% περίπου το 2020. Ωστόσο, το 2021 αναμένεται ο στόλος να αυξηθεί κοντά 3,9% καθώς οι διαλύσεις έχουν σχεδόν μηδενισθεί λόγω της μεγάλης ζήτησης πλοίων και των υψηλών ναύλων, ενώ καταγράφηκε και ένα «κύμα» παράδοσης νεότευκτων από παραγγελίες που είχαν τοποθετηθεί πριν από δυο και τρία χρόνια.