ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Live η ομιλία του Κώστα Καραμανλή στη Βουλή για την τραγωδία στα Τέμπη

Live η ομιλία του Κώστα Καραμανλή στη Βουλή για την τραγωδία στα Τέμπη

Ξεκίνησε η συνεδρίαση της Επιτροπςή Θεσμών και Διαφάνεια για την ακρόαση των πρώην Υπουργών Υποδομών και Μεταφορών στη Βουλή, με αφορμή την τραγωδία των Τεμπών.

Παρακολουθήστε σε ζωντανή μετάδοση τη συνεδρίαση της Επιτροπής της Βουλής για την τραγωδία των Τεμπών.

Στη συνεδρίαση δίνουν το «παρών» οι τέσσερις υπουργοί Υποδομών και Μεταφορών τα τελευταία 10 χρόνια, προκειμένου να τοποθετηθούν για τις διαχρονικές παθογένειες του σιδηροδρομικού δικτύου και τους λόγους που η σύμβαση 717 για το σύστημα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης που θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί το 2016 δεν έχει ακόμα παραδοθεί.

Η συνεδρίαση που είναι σε εξέλιξη, γίνεται έπειτα από αίτημα της ΚΟ της ΝΔ. Σε αυτή δίνουν το παρών οι πρώην υπουργοί Μιχάλης Χρυσοχοϊδης (2013-15), Χρήστος Σπίρτζης (2015 – 19), Κώστας Αχ. Καραμανλής (2019 – 2023) και ο νυν υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης ο οποίος έχει αναλάβει αρμοδιότητες του υπουργείου Μεταφορών για την ανάταξη και την ασφαλή επαναλειτουργία των σιδηροδρόμων.

Τι είπε ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης

«Τέλη Σεπτεμβρίου 2014 υπογράφθηκε η σύμβαση για τη σηματοδοτότηση και την τηλεδιοίκηση. Ο χρόνος υλοποίησης του έργου ήταν 2 χρόνια. Το έργο αυτό ήταν απολύτως αναγκαίο. Σημαντικός παράγοντας ήταν η ασφάλεια του δικτύου. Κατά τη διάρκεια του ‘90 και του ’00 μπήκαν τμηματικά συστήματα τηλεδιοίκησης, αλλά λόγω δολιοφθορών δεν λειτούργησε σωστά. Αποφασίστηκε να γίνει ταχύτατη αντικατάσταση των ζημιών. Ανάταξη σημαίνει ότι έχουμε πολλά συστήματα σηματοδότησης, με διαφορετικές τεχνολογίες, από διαφορετικούς παρόχους. Θέλαμε να τα κάνουμε ξανά λειτουργικά ως ενιαίο σύνολο. Αναβάθμιση σημαίνει ότι ο ανάδοχος πρέπει να τα αναβαθμίσει σύμφωνα με τους κανονισμούς. Τηλεδιοίκηση είναι η εκ αποστάσεως εντολές για τη ρύθμιση της κυκλοφορίας. Ο διαγωνισμός ήταν αναγκαίος. Τον Γενάρη του 2015 ανέλαβε η νέα κυβέρνηση για να υλοποιήσει εντός του συμβατικού χρόνου τη σύμβαση αυτή».

Όπως εξήγησε «το έργο ονομάζεται ανάταξη και αναβάθμιση σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης και αντικατάσταση 70 αλλαγών τροχιάς σε εντοπισμένα σημεία του δικτύου Αθήνα – Προμαχώνας. Προκειμένου να αντιμετωπιστεί το φθαρμένο σύστημα αποφασίστηκε να γίνει η ταχύτερη αντικατάσταση των βλαβών. Το έργο έπρεπε να εκτελεστεί το συντομότερο. Ανάταξη σημαίνει ότι έχουμε πολλά συστήματα σηματοδότησης που τοποθετήθηκαν σε διαφορετικά χρονικά σημεία με άλλη τεχνική λογική φθαρμένα και εκτός λειτουργίας και εμείς θέλουμε να κάνουμε ενιαίο εκσυγχρονισμό . Αναβάθμιση σημαίνει πιστοποίηση του συστήματος με σύγχρονες πρακτικές και κανονισμούς της ΕΕ. Τηλεδιοίκηση είναι η εξ αποστάσεως απεικόνιση και χειρισμός της κυκλοφορίας».

«Ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός και τον Ιανουάριο του 2015 ανέλαβε η νέα κυβέρνηση για να υλοποιήσει εντός του συμβατικού χρόνου, δυο χρόνια μετά, την σύμβαση αυτή μαζί με τα όσα εξέθεσα καταθέτω και το χρονολόγιο που περιλαμβάνει όλα τα γεγονότα που προανέφερα για να ωριμάσει το έργο εως την υπογραφή της σύμβασης» ανέφερε ο κ. Χρυσοχοϊδης κλείνοντας την αρχική του τοποθέτηση.

Τι είπε ο Χρήστος Σπίρτζης

Χαρακτηριστικά ο Χρήστος Σπίρτζης, μιλώντας στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, ανέφερε: «Επειδή ο λαός περιμένει απαντήσεις απ’ όλους μας για το τι έγινε και τι δεν έγινε, πρέπει να εισφέρουμε με αλήθεια. Από την επόμενη μέρα του δυστυχήματος ξεκίνησε η διάχυση ευθυνών. Υπήρχε μια προσπάθεια με άθλια δημοσιεύματα, με μπαράζ ερωτημάτων "πού είναι ο Σπίρτζης;". Η σημερινή συνεδρίαση με μοναδικό θέμα συζήτησης τη σύμβαση 717 αδικεί το κοινοβούλιο. Δεν είμαστε όλοι ίδιοι. Μια δική μου αμέλεια, είναι δικό μου λάθος, δεν θα το πάρει ο κ. Χρυσοχοΐδης. Το όλοι είναι ίδιοι σημαίνει ότι κανείς δεν παίρνει τις ευθύνες στο μέλλον. Υπάρχουν πολιτικές ευθύνες. Υπάρχουν διαχρονικές παθογένειες, όμως υπάρχουν και οι προσωποποιημένες ευθύνες για το δυστύχημα. Πρέπει να καταθέσουν όσοι μπορούν να συνεισφέρουν και να συζητήσουμε και για τη σύμβαση 717.

Πολλά από όσα ακούστηκαν τις τελευταίες μέρες, δεν βοηθούν. Ακούστηκαν ψέματα είτε από αμάθεια είτε από σκοπιμότητα. Ό,τι πω θα τεκμηριώνεται με έγγραφα.

Για τη σηματοδότηση, σύμφωνα με τις συμβάσεις το συνολικό σύστημα έχει δύο μέρη. Το gsmr τον Ιούλιο του 2019 παραδόθηκε εγκαταστημένο. Είχαν εκπαιδευτεί όλοι οι εργαζόμενοι και έμενε η πιστοποίηση και οι απολήξεις του δικτύου. Δυστυχώς μέχρι σήμερα δεν έχει μπει σε λειτουργία. Θα ήθελα να πω ότι η υποχρέωση της χώρας αφορά μόνο τις κύριες γραμμές, όχι όλο το δίκτυο. Ακούμε και διαβάζουμε ότι μόνο 3 χώρες έχουν το etcs. Το etcs, λοιπόν, φαίνεται δεν είναι σε λειτουργία μόνο σε 10 χώρες.

Το 2018 εκσυγχρονίσαμε τον κανονισμό κίνησης. Συμμετείχαν όλοι οι φορείς. Είτε είχε etcs, είτε όχι, προβλέπει πώς πρέπει να λειτουργεί το σύστημα. Η ασφάλεια πρέπει να είναι διασφαλισμένη. Ο λόγος που πραγματικά μπαίνουν αυτά τα συστήματα δεν είναι μόνο η ασφάλεια, γιατί αν ήταν θα μας υποχρέωνε να βάλουμε στο 100% των γραμμών. Το σύστημα έχουμε τη δυνατότητα περισσότερων τρένων, περισσότερων δρομολογίων με ασφάλεια. Η σύμβαση 717 είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να μπει το etcs. Το σύστημα που μπορεί να διαχειρίζεται το δίκτυο δεν είναι τηλεδιοίκηση. Ο διαγωνισμός για το etcs υπογράφθηκε το 2007, επί Κωστή Χατζηδάκη.

Η τηλεδιοίκηση είναι αυτό που ορίζεται στη σύμβαση 717. Τηλεδιοίκηση σύμφωνα με τη σύμβαση είναι η εκ αποστάσεως χειρισμός της διαχείρισης της κυκλοφορίας, όπως η εκτροπή των τρένων. Όχι ο πίνακας που είδαμε στις τηλεοράσεις στον σταθμό Λάρισας, αλλά ένα άλλο μεγαλύτερο κέντρο που αφορά σε όλους τους σταθμούς.

Αυτό το κέντρο τηλεδιοίκησης στη Λάρισα λειτουργούσε μέχρι το καλοκαίρι του 2019. Κέντρο ελέγχου δεν υπήρχε από 29/7/2019 μέχρι σήμερα. Δεν υπήρχε ασφαλιστική δικλείδα ώστε αν γίνει λάθος στον σταθμό της Λάρισας.

Τι είπε ο Κώστας Καραμανλής για την τραγωδία στα Τέμπη

Στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής για την τραγωδία στα Τέμπη έδωσε το «παρών» ο παραιτηθείς υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής.

Χαρακτηριστικά ο Κώστας Καραμανλής ανέφερε στη συνεδρίαση τα εξής: «Απέναντι στις οικογένειες των θυμάτων και μια κοινωνία που πενθεί, να αναλάβουμε ο καθένας τις ευθύνες του, να πούμε όλη την αλήθεια και να αφήσουμε μικροκομματικές σκοπιμότητες, να δούμε με ειλικρίνεια όλα τα λάθη για να μην επαναληφθούν ποτέ, για ότι πω θα υπάρξει τεκμηρίωση και όχι επιλεκτικά επιλογές εγγράφων», ανέφερε ο Κώστας Καραμανλής.

Μάλιστα, ο ίδιος πρόσθεσε ότι «η πρώτη μου τοποθέτηση μετά παραίτηση- λογοδοτεί ώρα πένθους, σεβασμό και σιωπή και γι' αυτό σιώπησα. Είναι η πρώτη τοποθέτηση εδώ, στο κοινοβούλιο. Μίλησαν πολλοί, λίγοι με νηφαλιότητα, περισσότεροι ενέδωσαν πολιτική σκοπιμότητα και δημαγωγία».

Κώστας Καραμανλής: Τι είπε για την παραίτηση και την τραγωδία στα Τέμπη

Ο Κώστας Καραμανλής αναφέρθηκε και στην παραίτησή του από τη θέση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών για την τραγωδία στα Τέμπη, λέγοντας: «Λίγες ώρες μετά την τραγωδία στα Τέμπη παραιτήθηκα, γιατί συνέβη στον τομέα εποπτείας μου μια ανείπωτη τραγωδία. Έχω μάθει να αναλαμβάνω την ευθύνη που μου αναλογεί, ούτε είχα, ούτε έχω εξάρτηση από κάποια πολιτική θέση».

Μάλιστα, είπε ότι η ανάληψη πολιτικής ευθύνης είναι γράμμα κενό αν δεν συνοδευτεί με αναζήτηση ευθυνών σε όλο το εύρος. «Θέλω να φωτιστεί η αλήθεια και να συμβάλλω σε αυτήν».

Τι είπε ο Καραμανλής για την τηλεδιοίκηση

Προς επίρρωση των ισχυρισμών του ο κ. Καραμανλής επικαλέστηκε έγγραφο του ΟΣΕ που αναφέρει ότι οι σταθμάρχες οφείλουν να χαράσσουν την πορεία των τρένων στον πίνακα.

  • Δεν υπήρχε σύστημα τηλεδιοίκησης της Λάρισας. Υπήρχε και ήταν σε λειτουργία μέχρι μία ώρα πριν το δυστύχημα. Σύμφωνα με το ανακριτικό υλικό που έχει δει το φως της δημοσιότητας από το μαύρο κουτί φαίνεται ότι λειτουργούσε το σύστημα. Επομένως ο σταθμάρχης μπορούσε να χαράξει ηλεκτρονικά την πορεία των τρένων. Μπορούσε επίσης να βλέπει επί 12 λεπτά το τρένο, καθώς λειτουργούσε το σύστημα.
  • Όπως υποστήριξε ο κ. Καραμανλής εφόσον ο σταθμάρχης επέλεξε να μην χρησιμοποιήσει το σύστημα τηλεδιοίκησης αλλά να λειτουργήσει χειροκίνητα, και άρα έδωσε την εντολή στον μηχανοδηγό να αγνοήσει το κόκκινο, κανένα άλλο σύστημα ασφαλείας (ΕΤCS) δεν θα μπορούσε να σώσει την κατάσταση, αν και θα υπήρχαν περισσότερες δυνατότητες να αποτραπεί το δυστύχημα αλλά δεν το γνωρίζουμε εάν αυτό θα συνέβαινε

Σχετικές ειδήσεις

Βουλή: Τι θα πει σήμερα ο Καραμανλής στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας για τα Τέμπη

Υπουργείο Υποδομών: Θα έρθουν στο φως τα αίτια της τραγωδίας στα Τέμπη

Στην αντεπίθεση η πρόεδρος της ΡΑΣ: Θα συνεχίσω να λέω την αλήθεια