ΝΑΥΤΙΛΙΑ

«Ισοδύναμα» για τους εφοπλιστές υπάρχουν...

«Ισοδύναμα» για τους εφοπλιστές υπάρχουν...

Το παιχνίδι της «γάτας και του ποντικού» παίζουν για τα μάτια του κόσμου χρόνια τώρα οι κυβερνήσεις με την εκλεκτή κάστα των Ελλήνων εφοπλιστών.

Προαναγγέλλουν μέτρα για την αύξηση της συμβολής τους στην εθνική οικονομία, είτε μέσω φορολογίας ή «εθελοντικής» εισφοράς –οι διατυπώσεις ποικίλουν-, για να αποσυρθούν στη συνέχεια, καθώς οι εφοπλιστές αντιδρούν απειλώντας να πάρουν πλοία και εταιρείες από την Ελλάδα. Φυσικά, ποτέ δεν υπήρξε πρόθεση να θιγεί ο σκληρός πυρήνας των 56 φοροαπαλλαγών που απολαμβάνουν οι Έλληνες εφοπλιστές, μόνο ίσως στα λόγια, αν θυμάται κανείς και πολύ περισσότερο ο ΣΥΡΙΖΑ τις προεκλογικές εξαγγελίες των εκλογών της 25ης Ιανουαρίου 2015, περί ισονομίας και μεταφοράς των φορολογικών βαρών από τους πιο αδύναμους στους εύπορους.

Το επιχείρημα της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ το πρώτο επτάμηνο της διακυβέρνησής της, ήταν ότι χρειάζεται χρόνος για να προχωρήσουν οι παρεμβάσεις στη φορολογία των εφοπλιστών, καθώς είναι συνταγματικά κατοχυρωμένες. Στη δεύτερη θητεία της, η ίδια κυβέρνηση ξέχασε ακόμα και τις δικαιολογίες και τάζοντας ισοδύναμα για τα σκληρά μέτρα του τρίτου μνημονίου σχεδόν σε όλες τις κοινωνικές ομάδες, δεν άφησε παραπονεμένους τους εφοπλιστές. Βέβαια, φαίνεται πως στάθηκε πιο ικανή στην ανεύρεση ισοδύναμων για να ελαφρύνει τα προαπαιτούμενα του μνημονίου για τη ναυτιλία, παρά για το ΦΠΑ 23% στα είδη πλατιάς λαϊκής κατανάλωσης, για τον ΕΝΦΙΑ, την εισφορά αλληλεγγύης κτλ.

Υπενθυμίζεται ότι το τρίτο μνημόνιο προβλέπει την αύξηση του φόρου χωρητικότητας στα πλοία και τη σταδιακή κατάργηση φορολογικών προνομίων των εφοπλιστών. Θα περίμενε κανείς, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ να υλοποιήσει απαρέγκλιτα το συγκεκριμένο προαπαιτούμενο, όπως κάνει με όλα τα υπόλοιπα που θίγουν τα δικαιώματα της συντριπτικής πλειονότητας του ελληνικού λαού.

Όμως, με μια δήλωση-βόμβα, η οποία μάλλον πέρασε στα «ψιλά», ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Τρύφων Αλεξιάδης, αποκάλυψε τις πραγματικές προθέσεις της κυβέρνησης.

Κατά την ομιλία του στο συνέδριο «Capital + Vision», την προηγούμενη εβδομάδα, έκανε ειδική μνεία στους Έλληνες εφοπλιστές, προαναγγέλλοντας αλλαγές στη φορολογία της ναυτιλίας, προς την κατεύθυνση όμως της ελάφρυνσης! Ο κ. Αλεξιάδης επικαλέστηκε τη μόνιμη επωδό σε αυτές τις περιπτώσεις, τη βελτίωση δηλαδή της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού εφοπλιστικού κεφαλαίου, λες και δεν έχει σκανδαλωδώς ευνοϊκότερο καθεστώς από άλλες ανταγωνίστριες χώρες.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι οι Έλληνες εφοπλιστές είχαν φροντίσει το προηγούμενο διάστημα, να τροφοδοτήσουν τον Τύπο με τα «Plan B», τα οποία κατέστρωναν, περί μεταφοράς των εταιρειών τους σε τρίτες χώρες, με βασικό «υποψήφιο» την Κύπρο. Μετά τις εξαγγελίες του κ. Αλεξιάδη, βέβαια, υπήρξαν και δημοσιεύματα σε κλαδικά ΜΜΕ, τα οποία ανέφεραν ότι τελικά μπορεί να μείνουν στην Ελλάδα τα ναυτιλιακά κεφάλαια.

Όλα αυτά, την ώρα που ο ελληνόκτητος στόλος παρουσίασε τη μεγαλύτερη αύξηση από το 2009, σύμφωνα με έρευνα της «Petrofin Research». Κατά τη διάρκεια του τελευταίου δωδεκάμηνου, ο αριθμός των πλοίων που βρίσκονται υπό τον έλεγχο των Ελλήνων εφοπλιστών αυξήθηκε κατά 202, με συνολικά 4.909 πλοία, αύξηση κατά 4,3%. Η δε χωρητικότητά του ανέρχεται σε 328,25 εκατ. τόνους, έναντι 303,5 εκατ. τόνων το 2014, αύξηση 7,52%, ενώ η μέση χωρητικότητα ανά πλοίο διαμορφώνεται σε 66.868 τόνους, από 64.495 τόνους τον προηγούμενο χρόνο. Επίσης, σύμφωνα με την «Clarkson's», αυτό το διάστημα υπάρχουν παραγγελίες για την κατασκευή περίπου 476 νέων πλοίων από 103 Έλληνες πλοιοκτήτες, οι οποίοι αναμένουν ότι επενδύσεις τους θα αποφέρουν κέρδη σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα και ότι η ανάκαμψη της ναυλαγοράς δεν θα αργήσει.

Έτσι, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, ακόμα και αν υποχρεωθεί από τους δανειστές να αυξήσει το φόρο χωρητικότητας, έχει ήδη βρει τα «ισοδύναμα» -όπως φαίνεται- για άλλες φοροαπαλλαγές, ώστε να μην έχουν «χασούρα» οι Έλληνες εφοπλιστές στα αμύθητα κέρδη τους και να συνεχίσουν απρόσκοπτα τις επενδύσεις τους στα ναυπηγεία της Ασίας.

Κατά τα άλλα, οι Έλληνες ναυτεργάτες, στην «πρώτη ναυτική δύναμη του κόσμου», πνίγονται στην ανεργία, με περισσότερους από 15.000 ανέργους, το ασφαλιστικό τους ταμείο, το ΝΑΤ, έχει «βουλιάξει» από τις οφειλές εκατομμυρίων των εφοπλιστών, ενώ για τη νέα μείωση στις οργανικές συνθέσεις των πλοίων η οποία κυοφορείται και θα στείλει κι άλλο κόσμο στην ανεργία, η κυβέρνηση το καλύτερο που μπορεί να κάνει είναι να «διαβουλευθεί» ώστε οι αρνητικές επιπτώσεις απλά να περιοριστούν...

Ρoή Ειδήσεων