ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Νέες αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων της ακτοπλοΐας λόγω καυσίμων

Νέες αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων της ακτοπλοΐας λόγω καυσίμων
INTIME

Τις αντιδράσεις των ακτοπλοϊκών εταιρειών προκαλεί η αλλαγή τιμολόγησης των ναυτιλιακών καυσίμων από τη HELLENiQ ENERGY. Οι ακτοπλόοι υποστηρίζουν ότι η αλλαγή θα αυξήσει το κόστος των καυσίμων και το πρόσθετο κόστος θα περάσει στις τιμές των εισιτηρίων. 

Σύμφωνα με πηγές της ακτοπλοϊκής αγοράς, εταιρείες εμπορίας και προμήθειας με επιστολή τους ενημέρωσαν ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις πως, κατόπιν σχετικής επιστολής που έλαβαν οι ίδιες από την HELLENiQ ENERGY, τις αμέσως επόμενες ημέρες θα αλλάξει ο τρόπος τιμολόγησης των ναυτιλιακών καυσίμων και ως δείκτης αναφοράς θα πάψει να χρησιμοποιείται η τιμή του Marine Gas Oil (MGO), όπως αυτή διαμορφώνεται χρηματιστηριακά διεθνώς.

Στο εξής, θα χρησιμοποιείται ως δείκτης αναφοράς η τιμή του πετρελαίου Very Low Sulfur Oil (VLSO). Επί των δεικτών αυτών επιβάλλονται εκπτώσεις ή υπερτιμήματα και διαμορφώνεται η τελική τιμή των ναυτιλιακών καυσίμων της ακτοπλοΐας στην Ελλάδα, εξηγούν οι ίδιες πηγές. Προσθέτουν μάλιστα πως αυτή η αλλαγή στην παρούσα φάση ισοδυναμεί με αύξηση της τάξης των 100 δολαρίων/ τόνο για το βασικό ναυτιλιακό καύσιμο που χρησιμοποιείται από τις ελληνικές ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις (το VLSO, που είναι το καύσιμο χαμηλής περιεκτικότητας θείου που είναι υποχρεωμένα να καίνε τα πλοία τα οποία δεν είναι εφοδιασμένα με πλυντηρίδες/scrubbers συγκράτησης του θείου).

Μια τέτοια αύξηση ισοδυναμεί με ποσοστό της τάξης του 20%. Πρακτικά, από 500 δολάρια/τόνο θα χρεώνεται γύρω στα 600. Κόστος το οποίο εκτιμάται πως αναπόφευκτα θα περάσει σε σημαντικό μέρος του στις τελικές τιμές των εισιτηρίων της ακτοπλοΐας. Οι ίδιοι κύκλοι υποστηρίζουν πως η HELLENiQ ENERGY προχώρησε σε αυτή την αλλαγή επειδή ο προηγούμενος δείκτης αναφοράς έχει υποχωρήσει, ενδεχομένως και σε επίπεδα που μηδενίζουν τα περιθώρια για τους προμηθευτές, σε αντίθεση με τον νέο δείκτη.

Η HELLENiQ ENERGY απαντά πως προσαρμόζεται σε ό,τι κάνουν οι προμηθευτές της και οι ανταγωνιστές της, και υποστηρίζει πως με αυτή την αλλαγή το καύσιμο για την ακτοπλοΐα δεν θα ακριβύνει, αλλά μπορεί να είναι και φθηνότερο στην παρούσα φάση. Μέχρι σήμερα σημείο αναφοράς για την τιμολόγηση του προϊόντος (μαζούτ χαμηλού θείου) ήταν η τιμή του πετρελαίου με περιεκτικότητα σε θειάφι 0,1% (Gas Oil ) γιατί αρχικά δεν υπήρχε στην αγορά Platts της Μεσογείου το μαζούτ χαμηλού θείου. Επίσης, όταν εμφανίστηκε δεν υπήρχαν αγοραπωλησίες πάνω σε αυτό το προϊόν.