ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αντισυνταγματικός ο περιορισμός του έλεγχου των δημοσίων δαπανών

Αντισυνταγματικός ο περιορισμός του έλεγχου των δημοσίων δαπανών

Αντισυνταγματικός κρίθηκε ο περιορισμός των προληπτικών ελέγχων στις προμήθειες, παροχές υπηρεσιών, κ.λπ. του δημόσιου τομέα που επιδιώχθηκε με σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Χρήστου Σταϊκούρα και του υπουργού Δικαιοσύνης Χαράλαμπου Αθανασίου, κατ' επιταγή της τρόικας.

Σύμφωνα με την ομόφωνη απόφαση της Ολομέλειας του Ανωτάτου Δημοσιονομικού Δικαστηρίου οι οικονομικές συνθήκες που επικρατούν στη χώρα μας υπαγορεύουν «τη θεσμική αφύπνιση και χειραφέτηση των ελεγκτικών μηχανισμών, με τη λήψη θετικών μέτρων για τη διερεύνηση της εμβέλειας τους». Στο πλαίσιο αυτό, τονίζει η Ολομέλεια προέχουσα θέση έχει «ο προληπτικός έλεγχος των δημοσίων δαπανών και κυρίως της κεντρικής διοίκησης, που διαδραματίζει κομβικό ρόλο στην διανομή των δημοσίων πόρων, ο οποίος όχι μόνο πρέπει να διατηρήσει την έκτασή του, αλλά επιβάλλεται και να ενδυναμώσει με την ένταξή του σε ένα ευρύτερο προγραμματικό σχεδιασμό στοχευμένων ελέγχων σε τομείς υψηλού δημοσιονομικού ενδιαφέροντος».

Μάλιστα το Ελεγκτικό Συνέδριο κάνει ουσιαστικά λόγο για παραλογισμό της τρόικας και των συναρμοδίων υπουργείων, καθώς, ενώ, από τη μια "ελήφθησαν δημοσιονομικά μέτρα περιστολής των δημοσίων δαπανών, θέτοντας έτσι σε δοκιμασία το κοινωνικό κράτος δικαίου, επιφέροντας επαχθείς συνέπειες στα ατομικά και κοινωνικά δικαιώματα» από την άλλη επιδιώκεται η μείωση των ελέγχων των δημοσίων δαπανών.

Όπως υπογραμμίζει η Ολομέλεια του Ε.Σ. η άνοδος του ορίου υπαγωγής (πλαφόν) στον προληπτικό έλεγχο των δαπανών της κεντρικής διοίκησης στις 45.000 ευρώ από 30.000 ευρώ που ισχύει σήμερα, δεν είναι συμβατή με την ισχύουσα νομοθεσία, διότι:

- Δεν έχει προηγηθεί μελέτη με την οποία να αιτιολογείται η αναγκαιότητα και η προσφορότητα της επέμβασης, κατά τρόπο ώστε να μην αναιρείται η πρακτική αποτελεσματικότητα του προληπτικού ελέγχου βάσει του άρθρου 98 του Συντάγματος.

- Δεν έχει γίνει ανάλυση των κινδύνων στον εξαιρούμενο του προληπτικού ελέγχου διαχειριστικό φάσμα, ούτε όμως έχει γίνει εκτίμηση των εξαιρουμένων του ελέγχου δαπανών σύμφωνα με τα στατιστικά δεδομένα.

-Δεν έχει παρέλθει εύλογος χρόνος –όπως απαιτεί ο νόμος- από την προηγούμενη αύξηση του «πλαφόν» που έγινε με το Π.Δ. 87/2014.
Προς ενίσχυση των θέσεων της η Ολομέλεια παραθέτει όλο το μνημονιακό νομοθετικό πλαίσιο για τη στήριξη της Ελληνικής οικονομίας από το ΝΔΤ και τα κράτη μέλη της ευρωζώνης, τις προσπάθειες μείωσης του δημοσίου χρέους, τον έλεγχο της φοροδιαφυγής, κ.λπ.

Σχετικές ειδήσεις