ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Επιστήμονες έφτιαξαν την πρώτη «ονειροπαγίδα»

Την πρώτη πραγματική «ονειροπαγίδα» στην ιστορία έφτιαξαν Γιαπωνέζοι επιστήμονες.

Πρόκειται για έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή, που μπορεί να διαβάζει τα όνειρα των κοιμισμένων ανθρώπων με 60% ακρίβεια.

Τα αποτελέσματα της μελέτης, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Science», χαρακτηρίστηκαν «εκπληκτικά σε ακρίβεια και επιτυχία» από την επιστημονική κοινότητα.

Η μελέτη έγινε σε τρεις φάσεις. Αρχικά, οι επιστήμονες «σκάναραν» τους εγκεφάλους τριών ανθρώπων, καθώς κοιμόνταν μέσα σε ένα μαγνητικό τομογράφο.

Ανά έξι με επτά λεπτά, οι ερευνητές ξυπνούσαν τα τρία άτομα και τους ζητούσαν να περιγράψουν ό,τι είχαν ονειρευτεί. Η διαδικασία επαναλαμβανόταν έως κάθε εξεταζόμενος να έχει δει τουλάχιστον 200 όνειρα.

Στη συνέχεια, οι επιστήμονες ανέλυσαν τις περιγραφές των ονείρων και κατέταξαν τις έννοιες-κλειδιά για κάθε άτομο σε 20 κατηγορίες, άντρες, γυναίκες, εργαλεία, βιβλία, αυτοκίνητα κτλ.

Στο επόμενο βήμα, έδειξαν στους εθελοντές εικόνες με αντικείμενα από αυτές τις κατηγορίες και σκάναραν ξανά τους εγκεφάλους τους.

Κατά τη διάρκεια της μαγνητικής τομογραφίας, ο υπολογιστής εντόπιζε το νευρωνικό αποτύπωμα στον εγκέφαλο και το συσχέτιζε κάθε κατηγορία.

Στο τελευταίο στάδιο, ο ηλεκτρονικός υπολογιστής με βάση το προηγούμενο πρόγραμμα, προσπάθησε να αποκωδικοποιήσει τα όνειρα που έβλεπαν οι τρεις εθελοντές, εκ νέου. Η επαλήθευση πέτυχε, αφού ο υπολογιστής αναγνώρισε κατά 60% τις εικόνες που έβλεπαν στα όνειρά τους.

Πρόκειται για την «πρώτη πραγματική απεικόνιση της εγκεφαλικής βάσης του περιεχομένου των ονείρων», σχολίασε ο Δρ Ρόμπερτ Στίκγκολντ, ειδικός ονείρων της Ιατρικής Σχολής του Χάρβαρντ.