ΚΟΣΜΟΣ

Η μυστική διάλεκτος των αεροσυνοδών: O «Τομ Κρουζ», τα «φέρετρα» και ο «Μπομπ»

Αεροσυνοδοί
Αεροσυνοδοί αποκαλύπτουν τα μυστικά πίσω από φράσεις που ακούγονται σε πτήσεις αλλά ποτέ δεν φανταζόσασταν το νόημά τους
AP

Αεροσυνοδοί αποκαλύπτουν τα μυστικά πίσω από φράσεις που ακούγονται σε πτήσεις αλλά ποτέ δεν φανταζόσασταν το νόημά τους

Όπως κάθε επαγγελματικός κλάδος έτσι και οι αεροσυνοδοί φαίνεται ότι έχουν τη δική τους «διάλεκτο» για να συνεννοούνται ακόμα και για τα πιο άβολα πράγματα χωρίς να αποκαλύπτουν στους επιβάτες ενός αεροπλάνου τι ακριβώς εννοούν και τι ακριβώς θέλουν. Ο γιατρός πτήσεων Μπεν ΜακΦάρλαν κατέγραψε στο βιβλίο του με τίτλο Holiday SOS: The Lifesaving Adventures of a Travelling Doctor υποστηρίζοντας ότι κατάφερε να αλιεύσει τις πληροφορίες αυτές την περίοδο της πανδημίας οπότε και τα μισοάδεια αεροπλάνα έδωσαν τη δυνατότητα στις αεροσυνοδούς να «εξομολογηθούν» τα μυστικά τους.

Πάμε να δούμε, λοιπόν, τις πιο συνηθισμένες μυστικές φράσεις που ακούγονται σε μια πτήση ανάμεσα στο πλήρωμα και να αποκαλύψουμε τι σημαίνουν λέξεις ή φράσεις όπως «είναι ο Τομ Κρουζ μαζί μας;», «βρήκε τον Μπομπ;», «πάω στα φέρετρα» ή «συγγνώμη φταίνε οι αναταράξεις».

«Είναι στην πτήση ο Τομ Κρουζ;»

Ο ΜακΦάρλαν ξεκαθαρίζει από την αρχή ότι δεν κρύβεται τίποτα πονηρό στη φράση που περιέχει το ονοματεπώνυμο του γνωστού σταρ του Χόλιγουντ αλλά είναι μυστικός κώδικας που έχει να κάνει με το πώς θα ξεχωρίζουν οι αεροσυνοδοί τις παρόμοιες κανάτες που περιέχουν η μια τσάι (tea) και η άλλη καφέ (coffee) στο τρόλεϊ με τα ροφήματα. Αν, επομένως, ακούσετε αεροσυνοδό να χρησιμοποιεί τη φράση «Is Tom Cruise on board;» αυτό σημαίνει ότι το πλήρωμα έχει βάλει αριστερά τον «Tom» - το τσάι – και δεξιά τον «Cruise» - τον καφέ.

Αεροσυνοδός παρουσιάζει το μενού μιας πτήσηςAP PHOTO

«Θες να τραγουδήσεις ή να χορέψεις;»

Η φράση «θες να τραγουδήσεις ή να χορέψεις» που μπορεί να ακούσει κανείς πριν την απογείωση ενός αεροπλάνου δεν αφορά σε καμία περίπτωση κάποιον ιδιαίτερο καλλιτεχνικό διαγωνισμό πριν την έναρξη της πτήσης αλλά αφορά τον τρόπο με τον οποίο θα γίνει η παρουσίαση των μέτρων ασφαλείας για τους επιβάτες. Άλλοι αεροσυνοδοί αρέσκονται στο να ανακοινώνουν τις οδηγίες από το μικρόφωνο διαβάζοντας το σχετικό εγχειρίδιο και σε άλλους αρέσει να βρίσκονται ανάμεσα στις σειρές των καθισμάτων για να δείξουν με τις κινήσεις των χεριών τους πώς φοριέται η ζώνη ασφαλείας ή πώς θα φορεθεί το σωσίβιο σε περίπτωση που αυτό κριθεί απαραίτητο. Στην πρώτη κατηγορία ανήκουν αυτοί που «τραγουδάνε» και στη δεύτερη αυτοί που «χορεύουν».

«Βρήκες τον Μπομπ;»

Σύμφωνα με τον συγγραφέα του βιβλίου η φράση αυτή είναι πιο πιθανό να ακουστεί από τα χείλη μελών πληρώματος αεροπλάνου που πραγματοποιεί υπερατλαντική πτήση όταν και έχουν περισσότερο χρόνο για να αστειευτούν. Κι αυτό γιατί ο «Μπομπ» (Bob) προέρχεται από τα αρχικά των λέξεων που σχηματίζουν τη φράση Best on Board (μτφ. ο καλύτερος στην πτήση). Συνήθως ο χαρακτηρισμός «Μπομπ» αποδίδεται είτε στην πιο όμορφη γυναίκα επιβάτη στο αεροπλάνο ή στον πιο «καυτό» άνδρα επιβάτη. Γι’ αυτό και συνήθως η ερώτηση αυτή απαντάται με στοιχεία κάποιας θέσης και ποιος ξέρει μπορεί εσείς να είστε ο/η «Μπομπ» του πληρώματος.

«Αυτός είναι ο ABP μου»

Σε αντίθεση με τον «Μπομπ» τον χαρακτηρισμό που έχει ανώδυνο και μάλλον κολακευτικό περιεχόμενο, η φράση που περιέχει τα αρχικά ΑΒΡ από τη φράση (Able-Bodied Person) είναι από αυτές που κανείς δεν θα ήθελε να του αποδοθούν σε μια πτήση. Ο ΑΒΡ είναι ένας επιβάτης τον οποίο διαλέγουν τα μέλη του πληρώματος για να είναι ο βοηθός τους σε μια έκτακτη και επικίνδυνη περίπτωση όπως για παράδειγμα η κατάσταση έκτακτης ανάγκης που επιβάλει αναγκαστική προσγείωση. Σε μια τέτοια περίπτωση ο ΑΒΡ μπορεί να κληθεί από το πλήρωμα να λειτουργήσει ως «φράγμα» για να κρατήσει τους – πιθανότατα πανικοβλημένους – επιβάτες μέχρι να ανοίξει η πόρτα του αεροπλάνου και να φουσκώσουν οι τσουλήθρες που ενεργοποιούνται στις αναγκαστικές προσγειώσεις για την αποβίβαση. Σε ακόμα πιο δύσκολες περιστάσεις, δε, ο ΑΒΡ μπορεί να κληθεί να βοηθήσει να ανοίξει μια μπλοκαρισμένη πόρτα. Ο ΜακΦάρλαν υποστηρίζει ότι με όσες και όσους αεροσυνοδούς μίλησε τον διαβεβαίωσαν ότι δεν θα χρειαστεί η παρέμβαση ενός ΑΒΡ αλλά για καλό και για κακό οι ίδιοι έχουν εκπαιδευτεί και για αυτό το ενδεχόμενο.

Φωτογραφία από εκπαίδευση πληρώματος για περιστατικό αναγκαστικής προσγείωσηςAP PHOTO

«Πάω στα φέρετρα»

Οι αεροσυνοδοί, σύμφωνα με τον συγγραφέα του βιβλίου, συχνά ακούνε την ερώτηση «αν υπάρχουν φέρετρα στο αεροπλάνο» για την περίπτωση που, όντως, κάποιος αφήσει την τελευταία του πνοή στη διάρκεια μιας πτήσης. Η φράση, όμως, «πάω στα φέρετρα» που μπορεί κάποια στιγμή να χρησιμοποιήσει το μέλος ενός πληρώματος δεν ανταποκρίνεται στην προηγούμενη ερώτηση αλλά περιγράφει κάποιους μικρούς χώρους σχήματος φερέτρου που χρησιμοποιούνται για την ξεκούραση των πληρωμάτων σε – συνήθως – πολύωρες πτήσεις. Οι θέσεις αυτές βρίσκονται στο ταβάνι πάνω από την οικονομική θέση και είναι προσβάσιμες με μια σκάλα που εμφανίζεται όταν ακούγεται η μυστική αυτή φράση.

«Έχουμε συναντηθεί;»

Πρόκειται για την πιο περίεργη ερώτηση που μπορεί να ακούσει κανείς να γίνεται από ένα μέλος του πληρώματος σε ένα άλλο προς το τέλος μιας πτήσης κατά τη διάρκεια της οποίας ο ερωτών και ο αποκρινόμενος έχουν ήδη συνεργαστεί άψογα για ένα πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα. Ως εκ τούτου το να ακούει κανείς κάποιον αεροσυνοδό να ρωτά έναν συνάδελφό του μέσα στο ίδιο αεροπλάνο «έχουμε συναντηθεί;» φαντάζει οξύμωρο. Στην πραγματικότητα είναι ένας κώδικας που χρησιμοποιούν τα μέλη του πληρώματος λίγο πριν την προσγείωση ενώ ελέγχουν αν όλοι επιβάτες έχουν δέσεις τις ζώνες τους και είναι προετοιμασμένοι για την άφιξη στο αεροδρόμιο. Όταν, λοιπόν, η αεροσυνοδός που έχει ξεκινήσει από το πίσω μέρος του αεροπλάνου συναντά εκείνη που έχει ξεκινήσει από το μπροστά μέρος, πρέπει να φωνάξουν δυνατά ότι συναντήθηκαν ώστε να γνωρίζουν ότι δεν έχουν παραλείψει να ελέγξουν έστω και έναν επιβάτη και επομένως είναι ασφαλές να ξεκινήσει η διαδικασία προσγείωσης

Αεορσυνοδός μοιράζει γλυκά σε πτήση της El AlAP PHOTO

Time for a brush and flush

Τη φράση αυτή σίγουρα δεν θα θέλει να την ακούσει κανένα μέλος κανενός πληρώματος καθώς αφορά την καθαριότητα του αεροπλάνου. Όποιος την εκστομίσει σημαίνει ότι είναι η σειρά του να καθαρίσει τις τουαλέτες καθώς αυτή είναι μια εργασία που πρέπει να γίνει από το πλήρωμα κατά τη διάρκεια μιας πτήσης. «Μου είπαν ότι ο καλύτερος τρόπος για να το κάνεις είναι να είσαι ταχύς, να κρατάς την ανάσα σου, να έχει μισόκλειστα τα μάτια σου και να φαντάζεσαι την πισίνα ενός πεντάστερου ξενοδοχείου» γράφει χαρακτηριστικά ο ΜακΦάρλαν.

Μου λείπει ο «χυμός του πληρώματος»

Αυτή η φράση είναι θρυλική ανάμεσα στους παλαίμαχους αεροσυνοδούς και πλέον τείνει να γίνει απαγορευμένη για λόγους ασφαλείας. Ο λόγος είναι ότι τα προηγούμενα χρόνια μετά την προσγείωση το πλήρωμα άδειαζε το περιεχόμενο των μισογεμάτων ή μισοάδειων μπουκαλιών με κρασί ή άλλο οινοπνευματώδες ποτό που άφηναν οι επιβάτες κάθε πτήσης σε μπουκάλια νερού προκειμένου να το απολαύσει στο λεωφορείο προς το ξενοδοχείο διανυκτέρευσης. Σήμερα, όμως, η φράση αυτή δεν ακούγεται καθώς η διαδικασία ασφαλείας προβλέπει πως όσες ποσότητες κρασιού ή σαμπάνιας δεν καταναλωθούν πλήρως από επιβάτες πρέπει να χύνονται στην τουαλέτα μετά την ολοκλήρωση της πτήσης.

«Πλένω τα χέρια μου με σαμπάνια»

Το μυστικό στη φράση αυτή δεν κρύβεται στην κίνηση που περιγράφει, καθώς όποιος τη χρησιμοποιεί κάνει ακριβώς αυτό – πλένει τα χέρια του με σαμπάνια. Το μυστικό κρύβεται στο αποτέλεσμα που αφήνει πίσω του ένα τέτοιο πλύσιμο καθώς όπως διατείνονται αεροσυνοδοί η χρησιμοποίηση σαμπάνιας σε συνδυασμό με ζάχαρη λειτουργεί σαν μηχανισμός απολέπισης. Το μυστικό, λένε οι ίδιοι, είναι στο να πλύνει κανείς τα χέρια του καλά με νερό στο τέλος ώστε να μην μείνει η μυρωδιά που παραπέμπει σε αλκοολικό αλλά μόνο «τα μαλακότερα χέρια στον αέρα».

«Συγγνώμη, φταίνε οι αναταράξεις»

Αυτή είναι η φράση που χρησιμοποιούν συνηθέστερα οι αεροσυνοδοί προκειμένου να δικαιολογηθούν στην περίπτωση κατά την οποία χύσουν καφέ ή κρασί ή άλλο αναψυκτικό σε κάποιον ή κάποια επιβάτη. Οι αεροσυνοδοί, όμως, που αποκάλυψαν τα μυστικά τους στον ΜακΦάρλαν, υποστήριξαν ότι δεν θα δει ποτέ κανείς συνάδελφό τους να έχει ένα τέτοιο ατύχημα σε ευγενικούς επιβάτες ή σε καλλίγραμμους «Μπομπ» (σ.σ. θυμηθείτε τι λέγαμε για τους «Μπομπ» σε μια πτήση). Αντίθετα τις περισσότερες φορές αυτό συμβαίνει σε αγενείς επιβάτες ή επιβάτες που δεν είναι συνεργάσιμοι. «Η αλήθεια; Δεν φταίνε ποτέ οι αναταράξεις» καταλήγει ο ΜακΦάρλαν στο κεφάλαιο του βιβλίου του με τη μυστική «διάλεκτο» των αεροσυνοδών.

Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr.