ΚΟΣΜΟΣ

Eκλογές στην Τουρκία: Το κρίσιμο «χαρτί» της εξωτερικής πολιτικής - Συνέχεια και αλλαγή

Kρίσιμες εκλογές για το μέλλον της Τουρκίας
Kρίσιμες εκλογές για το μέλλον της Τουρκίας
Α.Ρ

Eκλογές στην Τουρκία: Λίγες ώρες πριν κλείσουν οι κάλπες στη γείτονα, το διακύβευμα είναι μεγάλο. Το αποτέλεσμα θα επηρεάσει βαθιά το μέλλον της χώρας, τις γεωστρατηγικές ισορροπίες στην ευρύτερη γειτονιά και τις διεθνείς της σχέσεις

Η μάχη που φέρνει αντιμέτωπους τον πρόεδρο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και τον υποψήφιο της αντιπολίτευσης Κεμάλ Κιλιτσντάρογλου, θα επηρεάσει βαθιά το μέλλον της Τουρκίας , συμπεριλαμβανομένης της εξωτερικής της πολιτικής.

Οι δημοσκοπήσεις ευνοούν τον Κιλιτσντάρογλου, η έκταση της αλλαγής στην τουρκική εξωτερική πολιτική όμως υπό μια πιθανή νέα ηγεσία στην Άγκυρα παραμένει αβέβαιη. Για να κατανοήσει κανείς την πιθανή πορεία της Τουρκίας, πρέπει να αναλύσει τι θα μείνει ίδιο και τι θα μπορούσε να αλλάξει σε μια Τουρκία μετά τον Ερντογάν, σε περίπτωση νίκης της αντιπολίτευσης.

Η κατανόηση των προτεραιοτήτων της Τουρκίας είναι ζωτικής σημασίας. Για την Άγκυρα, η Ουάσιγκτον και η Μόσχα είναι οι πιο σημαντικές πρωτεύουσες, με το Λονδίνο να βρίσκεται στη μακρινή τρίτη θέση. Τα ευρωπαϊκά έθνη υστερούν σε σημασία. Αυτή η ιεραρχία είναι απίθανο να ταλαντευτεί, ανεξάρτητα από το ποιος θα κυβερνήσει την Τουρκία την επόμενη ημέρα.

Η Τουρκία σε μια νέα περιφερειακή τάξη πραγμάτων

Το γεωπολιτικό τοπίο στη Μέση Ανατολή άλλαξε. Η αμερικανική επέμβαση στο Ιράκ στις αρχές της δεκαετίας του 2000, άλλαξε τον προσανατολισμό της Τουρκίας, υποκινώντας φόβους ότι οι ΗΠΑ θα μπορούσαν να ανατρέψουν τις ισορροπίες στην περιοχή, με την Τουρκία να είναι πιθανώς ο επόμενος στόχος.

Ως εκ τούτου, την 1η Μαρτίου του 2003, το τουρκικό κοινοβούλιο ψήφισε να μην επιτραπεί στις ΗΠΑ να χρησιμοποιήσουν το τουρκικό έδαφος για να επιτεθούν στο Ιράκ. Αργότερα, αυτός ο φόβος αντικαταστάθηκε από την παρατήρηση ότι οι ΗΠΑ σταδιακά αποσύρονται από την περιοχή, αφήνοντας ένα πολιτικό κενό που γέμισαν αντίπαλοι παράγοντες όπως η Ρωσία και το Ιράν.

Αυτό ώθησε την Τουρκία να επανεκτιμήσει την εξάρτησή της από τη Δύση. Η αποχώρηση των ΗΠΑ ξεκίνησε την εποχή του πρώην προέδρου Μπαράκ Ομπάμα και συνεχίστηκε και στις επόμενες κυβερνήσεις. Με τη Ρωσία, το Ιράν και την Κίνα να είναι έτοιμες να καλύψουν το κενό, η Άγκυρα πιστεύει ότι προσαρμόζεται στη νέα παγκόσμια τάξη πραγμάτων.

Ενώ η Τουρκία επιχείρησε να ασκήσει πιέσεις κατά της Ρωσίας (και σε μικρότερο βαθμό κατά του Ιράν), μια άμεση αντιπαράθεση με τη Μόσχα το 2015, όταν η Τουρκία κατέρριψε ένα ρωσικό μαχητικό, έδειξε ότι μια τέτοια προσέγγιση θα ήταν επικίνδυνη. Η Τουρκία αντιλαμβάνεται μια στρατηγική στροφή προς έναν πολυπολικό κόσμο και αγωνίζεται για αυτονομία από το δυτικό μπλοκ, ακολουθώντας μια ανεξάρτητη εξωτερική πολιτική.

Το τουρκικό κατεστημένο θεωρεί οτι ο ανταγωνισμός των μεγάλων δυνάμεων είναι μέσο για την επίτευξη αυτού του στόχου. Στο πλευρό της στο πλαίσιο αυτό τάσσεται μια αυξανόμενη ομάδα εθνών μεσαίας ισχύος που δεν θέλουν να δεσμευτούν πλήρως σε καμία από τις δύο πλευρές στον αγώνα για τη μεγάλη εξουσία.

Φίλοι, εχθροί και σφαίρες επιρροής

Το κατεστημένο εξωτερικής πολιτικής της Άγκυρας χωρίζει τον κόσμο σε τρία μέρη: τους φίλους με υψηλό κόστος συντήρησης, τους επικίνδυνους εχθρούς και τις χώρες όπου η Τουρκία μπορεί να κυριαρχήσει. Οι ΗΠΑ και ιδιαίτερα η ΕΕ εμπίπτουν στην κατηγορία των «δύσκολων φίλων».

Αν και η διατήρηση φιλικών σχέσεων με αυτές τις χώρες έχει σημαντικά οφέλη, συνοδεύεται από πολλές δεσμεύσεις, συμπεριλαμβανομένης της ανάγκης να τηρηθεί μια συντονισμένη εξωτερική πολιτική και στρατιωτική στάση, και η απαίτηση για ένα σχετικά ανοιχτό και πλουραλιστικό κοινωνικό-πολιτικό σύστημα. Οι χώρες αυτής της κατηγορίας είναι απίθανο να αποτελέσουν στρατηγική απειλή για την Τουρκία ή να αποσταθεροποιήσουν σκόπιμα το έθνος.

Όταν πρόκειται για επικίνδυνους εχθρούς, η Άγκυρα γνωρίζει ότι χώρες όπως η Ρωσία, η Κίνα, το Ιράν και, σε κάποιο βαθμό, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, η Σαουδική Αραβία και άλλοι, θα μπορούσαν να αποσταθεροποιήσουν την Τουρκία εκμεταλλευόμενοι τις εθνοτικές, θρησκευτικές και άλλες πολιτικές εντάσεις της.

Ως εκ τούτου, η Τουρκία βρίσκεται σε μειονεκτική θέση σε τέτοιες σχέσεις και πρέπει να διατηρήσει στενούς δεσμούς με αυτούς τους αντιπάλους λόγω των πολλών πολιτικών αδυναμιών της. Η τρίτη κατηγορία περιλαμβάνει χώρες με σημαντικό μουσουλμανικό πληθυσμό, στις οποίες η Τουρκία μπορεί να ασκήσει επιρροή ή και κυριαρχία, όπως η Λιβύη, η Σομαλία, το Αζερμπαϊτζάν, ο Λίβανος, το Σουδάν κ.ά.

Η επιβίωση του καθεστώτος είναι ο καθοριστικός παράγοντας. Οι σχέσεις μεταξύ Τουρκίας και Ρωσίας έχουν ωριμάσει τα τελευταία χρόνια, ιδιαίτερα μετά το αποτυχημένο πραξικόπημα του 2016. Μετά το πραξικόπημα, ο Ερντογάν έλαβε περισσότερη δημόσια υποστήριξη από τη Μόσχα παρά από τη Δύση, με εξαίρεση το Ηνωμένο Βασίλειο. Η παγκόσμια ελίτ βλέπει τη σημασία της Τουρκίας στο παγκόσμιο γεωπολιτικό τοπίο ως πλεονέκτημα που πρέπει να αξιοποιηθεί τόσο εναντίον της Δύσης όσο και της Ρωσίας, καθώς χαράσσει ένα μονοπάτι για τη δική της επιβίωση.

Εάν εκλεγεί, μια κυβέρνηση της αντιπολίτευσης πιθανότατα θα συνεχίσει να ασκεί ανεξάρτητη εξωτερική πολιτική, πιέζοντας τις μεγάλες δυνάμεις τη μία εναντίον της άλλης προς όφελος της Τουρκίας. Θα ήταν επίσης πιο πιθανό να συνεργαστεί με τη Δύση σε θέματα κοινού ενδιαφέροντος, όπως η ενίσχυση της συμμαχίας του ΝΑΤΟ. Ωστόσο, μια αλλαγή κυβέρνησης θα τερμάτιζε την επιταγή επιβίωσης του καθεστώτος. Η σημερινή κυβέρνηση βλέπει την επιβίωσή της στο να έχει καλές σχέσεις με τη Ρωσία. Μια κυβέρνηση της αντιπολίτευσης δεν θα ήταν τόσο περιορισμένη και θα ένιωθε την υποστήριξη του δυτικού κόσμου.

Η προεδρία και ο μηχανισμός ασφαλείας είναι οι δύο σημαντικότεροι παράγοντες στην τουρκική εξωτερική πολιτική. Η Προεδρία έχει τον τελευταίο λόγο για όλα τα θέματα εξωτερικής πολιτικής και ο μηχανισμός ασφαλείας διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση των περιφερειακών πολιτικών της Τουρκίας. Αν και σε μια νίκη της αντιπολίτευσης, η προεδρία θα αλλάξει χέρια, η ισχυρή υπηρεσία ασφαλείας και οι παράγοντες εντός της θα συνεχίσουν να κυριαρχούν και να επηρεάζουν τις αποφάσεις εξωτερικής πολιτικής, διασφαλίζοντας τη συνέχεια στην τουρκική εξωτερική πολιτική.

Η σημασία του κουρδικού στις διεθνείς σχέσεις της Τουρκίας

Το κουρδικό ζήτημα διαφαίνεται ως το πιο πιεστικό ζήτημα εσωτερικής και εξωτερικής πολιτικής. Η έννοια του Μάο Τσε Τουνγκ για την «κύρια αντίφαση» βοηθά στην εξήγηση του κεντρικού ρόλου του κουρδικού ζητήματος ως του πιο σημαντικού καθοριστικού παράγοντα της τουρκικής εξωτερικής πολιτικής.

Η προσέγγιση της Άγκυρας στο κουρδικό ζήτημα αποτελεί επίσης παράδειγμα της κατηγοριοποίησης των επικίνδυνων εχθρών και των φίλων «υψηλής συντήρησης». Οι δυτικές κυβερνήσεις πιέζονται να μην αναγνωρίσουν ή να συνεργαστούν με τους Κούρδους στη Συρία ή την Τουρκία, ενώ η Τουρκία προσπαθεί να αποτρέψει τη Ρωσία και το Ιράν από το να παρέχουν εξελιγμένα όπλα σε Κούρδους μη κρατικούς παράγοντες. Μόνο μια παύση των εχθροπραξιών μεταξύ της Τουρκίας και των Κούρδων θα μπορούσε να το αλλάξει αυτό.

Ακόμα κι αν το αντιπολιτευόμενο μπλοκ, με την υποστήριξη του κυρίαρχου κουρδικού κινήματος, πάρει την εξουσία, το κουρδικό ζήτημα θα παραμείνει. Ωστόσο, μια πιθανή βελτίωση των σχέσεων με τους Κούρδους της Τουρκίας θα μπορούσε να ωθήσει την αντιπολίτευση να αντιμετωπίσει το εσωτερικό κουρδικό ζήτημα, κάτι που θα είχε αντίκτυπο στις περιφερειακές και διεθνείς πολιτικές της Τουρκίας.

Αντιαμερικανισμός στην Τουρκία

Ο αντιαμερικανισμός είναι διάχυτος στην Τουρκία, με όλες τις πολιτικές φατρίες, από ισλαμιστές έως εθνικιστές και έως κοσμικούς, ακόμη και ορισμένους φιλελεύθερους, να συμμερίζονται το συναίσθημα. Χρόνια επίσημης αντιαμερικανικής ρητορικής καθιστούν πολύ δύσκολο για οποιοδήποτε πολιτικό κόμμα να επιδιώξει ανοιχτά θετικές σχέσεις με τις ΗΠΑ.

Οι δυτικοί ηγέτες, γνώστες της realpolitik, ενδέχεται να υποβαθμίσουν τη σημασία τέτοιων αφηγήσεων και να επικεντρωθούν σε συγκεκριμένες ενέργειες σε συμμαχικές χώρες όπως η Τουρκία. Ωστόσο, ο Καρλ Μαρξ θα είχε αναγνωρίσει ότι οι ιδέες ή οι θεωρίες, αφού υιοθετηθούν από τις μάζες, μπορούν επίσης να μεταφραστούν σε μια υλική δύναμη, η οποία είναι εξίσου κρίσιμη με τις απτές πράξεις.

Η πιθανότητα μεγαλύτερης συνέχειας παρά αλλαγής στην τουρκική εξωτερική πολιτική είναι σημαντική. Το κουρδικό ζήτημα, η επιρροή των παραγόντων ασφαλείας και ένα διάχυτο αντιδυτικό αίσθημα στην τουρκική πολιτική είναι βαθιά ριζωμένα, παρέχοντας ένα σταθερό θεμέλιο για τη συνέχεια της πολιτικής.

Ο Κιλιτσντάρογλου υπόσχεται να υιοθετήσει μια πιο θεσμοθετημένη προσέγγιση στην εξωτερική πολιτική, επιτρέποντας σε πολλούς παράγοντες να επηρεάσουν μελλοντικές αποφάσεις. Η θητεία του Ερντογάν δείχνει ότι οι ανατροπές πολιτικής δεν είναι ασυνήθιστες. Η αντιπολίτευση θα μπορούσε να προωθήσει αυτές τις αλλαγές, όπως στο φάκελο της Συρίας ομαλοποιώντας τις σχέσεις με το καθεστώς Άσαντ.

Η δύσκολη συνεργασία της Τουρκίας με τη Ρωσία

Ενώ η αντιπολίτευση μπορεί να επιδιώξει να επιλύσει την προμήθεια των ρωσικών συστημάτων αντιπυραυλικής άμυνας S-400 με την εξεύρεση λύσης με το ΝΑΤΟ, δεν είναι πιθανό να διακόψει τους δεσμούς της με τη Ρωσία.

Σε άλλο σημείο, περιέγραψα ότι η σχέση Τουρκίας και Ρωσίας είναι μια σχέση αντιπαλότητας. Οι δύο χώρες όχι μόνο διαφωνούν και ανταγωνίζονται σε διάφορα θέατρα πολέμου σε τρεις ηπείρους, αλλά συντονίζονται και συνεργάζονται σε βάρος άλλων εξωτερικών παραγόντων, συμπεριλαμβανομένων των Ηνωμένων Πολιτειών και άλλων εταίρων του ΝΑΤΟ. Αυτή η περίπλοκη σχέση είναι εμφανής σε συγκρούσεις όπως η Συρία, η Λιβύη και το Ναγκόρνο-Καραμπάχ, όπου η Μόσχα και η Άγκυρα έχουν υποστηρίξει ενεργά τα αντιμαχόμενα μέρη. Ωστόσο, η αντίπαλη θέση τους δεν εμπόδισε τη συνεργασία.

Επιπλέον, η σχέση Άγκυρας-Μόσχας εκτείνεται πέρα από τις συγκρούσεις και περιλαμβάνει την ενεργειακή συνεργασία, τον τουρισμό και άλλα επίπεδα. Οι συναντήσεις που κατευθύνονται από τη Μόσχα μεταξύ Τούρκων και Σύρων αξιωματούχων είναι πιθανό να συνεχιστούν υπό την κυβέρνηση της αντιπολίτευσης.

Ιστορικά, η εξωτερική πολιτική της Τουρκίας έχει επιδείξει περισσότερη συνέχεια παρά αλλαγή, με τις αλλαγές πολιτικής της να οδηγούνται από γεωπολιτικές ανάγκες και όχι από ιδεολογικές πεποιθήσεις. Η εξισορρόπηση μεταξύ Ρωσίας και ΝΑΤΟ ήταν μια μακροχρόνια στρατηγική στην τουρκική πολιτική.

Ο εθνικισμός υπήρξε σταθερός καθοριστικός παράγοντας της εξωτερικής πολιτικής της χώρας. Μια νέα κυβέρνηση υπό τον Κιλιτσντάρογλου θα μπορούσε να φέρει μεγαλύτερη θεσμοθέτηση και συνεργασία με τη Δύση, αλλά εδραιωμένοι παράγοντες όπως το κουρδικό ζήτημα και το αντιδυτικό αίσθημα θα διασφαλίσουν ότι η συνέχεια θα παραμείνει κυρίαρχη.