ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Εξεταστική για τα Τέμπη: Οι 9 φορές που έπεσαν οι... μάσκες

Εξεταστική για τα Τέμπη: Οι 9 φορές που έπεσαν οι... μάσκες
Φωτ.: Eurokinissi

Επί δύο μήνες καταθέτουν μάρτυρες στην Εξεταστική Επιτροπής για το δυστύχημα των Τεμπών 

Ξύπνησαν μνήμες, σηκώθηκαν τόνοι, ακούστηκες φωνές, μα ό,τι κι αν γίνει οι νεκροί των Τεμπών δεν επιστρέφουν.

Η Εξεταστική Επιτροπή που συστάθηκε από τη Βουλή έχει το... άχαρο χρέος να αποδώσει ευθύνες όπου αναλογούν, παράλληλα με τη δικαστική έρευνα.

Μια σειρά μαρτύρων, όπως αρμόδιοι υπουργοί, επικεφαλής του σιδηροδρόμου, εμπειρογνώμονες, καθώς και πληγέντες και συγγενείς θυμάτων, βρίσκονται στη σχετική λίστα της Εξεταστικής Επιτροπής για το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών.

Αρκετοί έχουν καταθέσει μέχρι στιγμής, ενώ άλλοι αναμένουν τη δική τους σειρά προκειμένου να απαντήσουν στις ερωτήσεις των μελών της επιτροπής, η οποία διερευνά την υπόθεση του σιδηροδρομικού δυστυχήματος της 28ης Φεβρουαρίου 2023 στα Τέμπη, που προκάλεσε το θάνατο 57 ανθρώπων.

Μεγάλη καθυστέρηση και χαμηλές προσδοκίες

Την πλέον αλγεινή εντύπωση έχει προκαλέσει η μεγάλη καθυστέρηση όσον αφορά στα διαδικαστικά. Είναι χαρακτηριστικό ότι η απόφαση για τη συγκρότηση της Εξεταστικής Επιτροπής ελήφθη στις 15 Νοεμβρίου 2023 και λίγες μέρες αργότερα, στις 20 του ίδιου μήνα, ορίστηκε η σύνθεσή της. Κι ενώ η πρώτη συνεδρίαση πραγματοποιήθηκε στις 23 Νοεμβρίου η αυλαία στην εξέταση των μαρτύρων άνοιξε σχεδόν ένα μήνα αργότερα, στις 18 Δεκεμβρίου 2023.

Ιδιαίτερη σημασία για την όλη διαδικασία έχει και η απουσία μαρτύρων, οι οποίοι κρίθηκε ότι δεν χρειάζεται να κληθούν. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν ο Κωνσταντίνος Σπηλιόπουλος, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ από τον Νοέμβριο του 2019 έως τον Ιούνιο του 2020 ή ο πρώην πρόεδρος των μηχανοδηγών Κώστας Γενιδούνιας, ο οποίος είχε προειδοποιήσει, μαζί με το σωματείο της ΠΕΠΕ, σχετικά με τα θέματα σιδηροδρομικής ασφάλειας.

Οι καταθέσεις που άφησαν ανεξίτηλο σημάδι

Μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα των περίπου τριών μηνών υπήρξαν κάποιες καταθέσεις που είτε λόγω των αποκαλύψεων των μαρτύρων είτε λόγω της έντονης συναισθηματικής φόρτισης αποτέλεσαν ιδιαίτερες στιγμές στην όλη διαδικασία.

  • Κατάθεση Γιαννακού

Στις 18 Δεκεμβρίου κατέθεσε στην Εξεταστική Επιτροπή ο πρώην διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ (2001-2005) Κώστας Γιαννακός αποκαλύπτοντας ότι η εφαρμογή του γενικού κανονισμού κυκλοφορίας θα απέτρεπε το σιδηροδρομικό δυστύχημα.

Ο κ. Γιαννακός ανέφερε ότι ο γενικός κανονισμός κυκλοφορίας προβλέπει οκτώ δικλείδες ασφαλείας, σε περίπτωση που δεν λειτουργούσαν τηλεδιοίκηση και σηματοδότηση, και «είναι ζήτημα εάν εφαρμόστηκε η μία εξ αυτών» πριν τη σύγκρουση των συρμών στα Τέμπη.

«Όταν έμαθα για το δυστύχημα, “έσκασα” είπε ο κ. Γιαννακός. Είμαι γιος και εγγονός σιδηροδρομικών. Δεν μπορώ να καταλάβω, πώς ο μηχανοδηγός πάει στη γραμμή καθόδου κι ενώ έχει τηλέφωνο δεν κάνει ανακοίνωση ότι ανέβαινε από τη γραμμή καθόδου», είπε χαρακτηριστικά.

  • Κατάθεση Χατζηδάκη

Σε γενικές γραμμές οι καταθέσεις πολιτικών παραγόντων, όπως πρώην υπουργών, στην Εξεταστική Επιτροπή για τα Τέμπη ήταν από αδιάφορες έως προκλητικές με κάθε έναν να υπερασπίζεται με τον έναν ή τον άλλο τρόπο τα πεπραγμένα στη θητεία του. Ωστόσο ενδιαφέρον είχαν όσα κατέθεσε ο Κωστής Χατζηδάκης σχετικά με τις σπατάλες στον Οργανισμό.

«Όταν ανέλαβα υπουργός, για κάθε ένα ευρώ κέρδος, ο ΟΣΕ, ξόδευε 9,5. Το χρέος του είχε εκτιναχθεί και γι' αυτό εφαρμόσαμε το καλοκαίρι του 2008 ένα πρόγραμμα εξυγίανσης του ΟΣΕ», είχε αναφέρει ο νυν υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Ως παράδειγμα προβλημάτων, που βρήκε ως υπουργός Μεταφορών, έδωσε το ότι στη Μεσσηνία τα μηνιαία έσοδα από την τοπική γραμμή ήταν «125 ευρώ όταν οι μισθοί των μηχανοδηγών ήταν 20.000 ευρώ, ποσό που αρκούσε να πηγαίνουν οι επιβάτες στον προορισμό τους, όχι με ταξί αλλά με λιμουζίνα» όπως είχε πει.

  • Κατάθεση Τσιαπαρίκου

Ιδαιίτερα ενδιαφέρουσα ήταν η κατάθεση της προέδρου της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), Ιωάννας Τσιαπαρίκου στις 17 Ιανουαρίου.

Όπως σημείωνε μεταξύ άλλων, ο σταθμάρχης δεν λειτούργησε όπως έπρεπε, δεν επικοινώνησαν οι μηχανοδηγοί, υπήρχε αστοχία σε διάφορα επίπεδα ελέγχων, ενώ ελέγχθηκε η εκπαίδευση των σταθμαρχών προκειμένου να φανεί ότι όντως ολοκληρώθηκε, σύμφωνα με το πρόγραμμα σπουδών, το οποίο είχε κατατεθεί και εγκριθεί.

Αυτά αποκάλυψαν κύκλοι της Εξεταστικής Επιτροπής, οι οποίοι πρόσθεσαν ότι «τη συνεδρίαση μονοπώλησαν οι αποκαλύψεις για την κατάσταση της υγείας του μηχανοδηγού της μοιραίας αμαξοστοιχίας (2 εγκεφαλικά επεισόδια με ιστορικό υποτροπής) που ήρθαν στο φως της δημοσιότητας».

Σύμφωνα με τους κύκλους της πλειοψηφίας, που έκαναν λόγο για «μπαλάκι ευθυνών», «η κυρία Τσιαπαρίκου κατέθεσε ότι οι μηχανοδηγοί υποχρεούνται να περνούν από αυστηρές ιατρικές εξετάσεις, για τις οποίες την ευθύνη έχει η Hellenic Train και στη συνέχεια, οι φάκελοί τους αποστέλλονται σφραγισμένοι στη ΡΑΣ. Ο συγκεκριμένος οδηγός, υποστήριξε, είχε περάσει από όλες τις προβλεπόμενες εξετάσεις. Η γνωμάτευση ωστόσο που ενέκρινε η ΡΑΣ και που παρουσίασε η κ. Τσιαπαρίκου στην επιτροπή δεν φέρει ούτε ΑΜΚΑ, αλλά ούτε και αριθμό ταυτότητας, εγείροντας μείζονα ερωτήματα για την εγκυρότητά της, αλλά και την αξιοπιστία της όλης διαδικασίας ελέγχου των ιατρικών πιστοποιητικών από την ανεξάρτητη αρχή και εν γένει για τη συνολική λειτουργίας της».

Αξίζει να σημειωθεί πως των αποκαλύψεων αυτών ακολούθησε εξώδικο της οικογένειας του μηχανοδηγού προς την Εξεταστική.

  • Κατάθεση Καρυστιανού

Στις 24 Ιανουαρίου η κατάθεση που συγκλόνισε ολόκληρη τη χώρα και έχει κάνει τον γύρο του διαδικτύου ήταν εκείνη της προέδρου του Συλλόγου Θυμάτων της τραγωδίας των Τεμπών, Μαρίας Καρυστιανού.

«Με βλέπετε εδώ μόνη μου αλλά δεν είμαι. Φανταστείτε 57 ανθρώπους δίπλα μου και τις οικογένειες τους. 180 τραυματίες δίπλα μου. Ξέρετε τι είναι να παρακαλάς να έχεις το παιδί σου τραυματισμένο από το να το έχεις νεκρό; Να περιμένουμε για την ταυτοποίηση και μετά το χάος» είπε με δάκρυα στα μάτια.

«Είναι τόσο απροκάλυπτες οι παραβάσεις και οι παραλήψεις που δεν χρειαζόταν η Εξεταστική», είπε η μάρτυρας η οποία στην τραγωδία έχασε την κόρη της.

«Έπρεπε από τις 10 πρώτες μέρες να μπούνε φυλακή και ερχόμαστε ένα χρόνο μετά να δούμε αν υπάρχουν ευθύνες», ανέφερε χαρακτηρισικά, ενώ μίλησε για ένα «κρατικό έγκλημα και προσπάθεια συγκάλυψης και υποβίβασης των ευθυνών».

«Σε αυτό το έγκλημα, που έχασαν την ζωή τους 57 άνθρωποι η απόδοση ευθύνης είναι μονόδρομος, ελπίζω αυτή να έρθει μέσω της δικαιοσύνης», τόνισε.

Έπειτα χαρακτήρισε υβριστικό να κατηγορείται για το έγκλημα ο νεκρός μηχανοδηγός, μίλησε για κακουργηματικές πράξεις, εγκληματικές παραλείψεις στο σιδηρόδρομο.«Πολλές φορές αυτά που άκουσα στην Εξεταστική, με έκαναν να ντρέπομαι. Με έκαναν να θέλω να αλλάξω χώρα», υπογράμμισε.

Αναφερόμενη στον πρώην υπουργό Μεταφορών Κώστα Καραμανλή, είπε: «Εσείς την συντηρείτε την ασυλία. Είναι συνάδελφός σας, αλλά δεν μπορείτε να προασπίζεστε το κακό. Θα θέλατε εγώ στο γιατρό που έκανε κακό στο παιδί σας να πάω και να τον στηρίξω;» ενώ αναρωτήθηκε: «είναι αλλιώτικοι οι νόμοι για τους πολίτες; Είναι αλλιώτικοι για τους υπουργούς; Τι γίνεται τελικά σε αυτό το κράτος;». Παράλληλα ανέφερε ότι αλλοιώθηκε ο χώρος του δυστυχήματος, με αποτέλεσμα να χαθούν πολύτιμα στοιχεία.

Μάλιστα κατέθεσε ότι οι δικαστικοί που ερευνούσαν το δυστύχημα δεν είχαν πάει στην περιοχή. «Θεωρώ ότι γινόταν μία παράνομη μεταφορά. Και γι’ αυτό έγινε αλλοίωση του τόπου του συμβάντος», ανέφερε κάνοντας λόγο για συγκάλυψη και κενά στην έρευνα.

Η κυρία Καρυστιανού, απαντώντας στις ερωτήσεις των μελών της επιτροπής, απέδωσε ευθύνες στον πρωθυπουργό, στους υπουργούς, στην Hellenic Τrain και στην ΡΑΣ. Κατέθεσε ακόμη ότι υπάρχουν αγνοούμενοι και υποστήριξε οτι οι παροχές της κυβέρνησης στους συγγενείς κινούνται στην φιλοσοφία του “να μην μιλάς”.

  • Κατάθεση Καποτόρτο

Την επόμενη μέρα κατέθεσε ο διευθύνων σύμβουλος της Hellenic Train, Μαουρίτσιο Καποτόρτο. Αρνήθηκε ευθύνη της εταιρείας και απέδωσε το σιδηροδρομικό δυστύχημα σε σφάλμα του σταθμάρχη.

«Από τα διαθέσιμα δεδομένα προκύπτει ότι ο σταθμάρχης απέστειλε την επιβατική αμαξοστοιχία στην ίδια γραμμή με το εμπορευματικό τραίνο, στο ύψος της Λάρισας» είπε ο κ. Καποτόρτο. Τόνισε επίσης ότι σύμφωνα με τις διαδικασίες ασφαλείας στην Ελλάδα, και στα δύο τρένα επέβαιναν από δύο πιστοποιημένοι μηχανοδηγοί, οι οποίοι «γνώριζαν όλους τους κανονισμούς, και σεβάστηκαν όλες τις σιδηροδρομικές διατάξεις».

Σε ερώτηση για τους ιατρικούς λόγους βάσει των οποίων ο μηχανοδηγός της επιβατηγής αμαξοστοιχίας είχε λάβει άδεια ασθένειας 40 ημερών το 2017, ο κ. Καποτόρτο είπε ότι από τα αρχεία «προκύπτει ότι ο συγκεκριμένος απείχε λόγω ασθενείας αλλά δεν τεκμηριώνεται για ποιο λόγο [...] Διαπιστώσαμε από τα αρχεία ότι απείχε για το αναφερόμενο διάστημα και στη συνέχεια εξετάστηκε από γιατρό για να μπορέσει να επιστρέψει στα καθήκοντά του».

Σημειώνεται πως ο κ. Καποτόρτο αρνήθηκε να υπογράψει την κατάθεσή του.

  • Κατάθεση εμπειρογνωμόνων

«Φως» στις συνθήκες του σιδηροδρομικού δυστυχήματος επιχείρησαν να ρίξουν εμπειρογνώμονες που κατέθεσαν στην Εξεταστική Επιτροπή για τα Τέμπη.

Ο Βασίλης Προφυλλίδης, καθηγητής Συγκοινωνιακής Τεχνικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, ο οποίος μάλιστα συμμετείχε στην αρχική επιτροπή εμπειρογνωμόνων που είχε συστήσει η κυβέρνηση, υποστήριξε πως εφόσον είχε εγκατασταθεί σύστημα τηλεδιοίκησης, με τα συστήματα ασφαλείας GSMR και ETCS, και αν λειτουργούσε το Δευτεροβάθμιο Κέντρο Ελέγχου του δικτύου με την παράλληλη ύπαρξη δεύτερου σταθμάρχη, το δυστύχημα θα είχε αποφευχθεί.

Σοβαρά ερωτήματα προκύπτουν δε, από την αναφορά του σύμφωνα με την οποία, όταν η επιτροπή στην οποία ήταν μέλος μετέβη στον χώρο του δυστυχήματος, είχαν ήδη περάσει 15 ημέρες και στο μεσοδιάστημα αυτό λόγω «μπαζώματος» της περιοχής δεν μπόρεσαν να προκύψουν απαραίτητα για την διερεύνηση στοιχεία.

Από την πλευρά του ο καθηγητής στο ΑΠΘ, Χρήστος Πυργίδη κατά τη δική του κατάθεση, όταν ρωτήθηκε αν η ύπαρξη του συστήματος ETCS θα ήταν δυνατόν να εμποδίσει το δυστύχημα, εκείνος απάντησε κατηγορηματικά «Ναι» εξηγώντας ότι το σύστημα θα εξανάγκαζε τους συρμούς σε αυτόματο σταμάτημα κάτι που θα απέτρεπε τη σύγκρουση.

Ένας τρίτος εμπειρογνώμονας, ο Ιωάννης Χαλκιάς που μετείχε στην τριμελή επιτροπή, υποστήριξε ότι κύριος αίτιος του δυστυχήματος των Τεμπών ήταν ο σταθμάρχης. Επισήμανε πως τόσο εκείνος όσο και οι μηχανοδηγοί έκαναν «τραγικά λάθη». Σχετικά με τα συμπεράσματα της «επιτροπής Γεραπετρίτη» τόνισε ότι «οι ευθύνες ξεκινάνε από κάτω και μπορούν να φτάσουν μέχρι πάνω».

««Καταλήξαμε στη διάρθρωση αυτού του πορίσματος μας, λέγοντας: Ευθύνες ο σταθμάρχης, ευθύνες ο επιθεωρητής που τον όρισε, και (τον άφησε) μόνο του, ευθύνες ενδεχομένως οι άλλοι δύο σταθμάρχες που έφυγαν αντί για τις 11 η ώρα νωρίτερα, ευθύνες στη διεύθυνση κίνησης του ΟΣΕ, στη διεύθυνση προσωπικού, ευθύνες στην ΕΡΓΟΣΕ διότι ακριβώς είναι πελαγωμένη με τις συμβάσεις που ξεκινάνε και δεν τελειώνουν ποτέ ή τελειώνουν μετά από 10 χρόνια, μετά από διαδοχικές παρατάσεις, οι οποίες επιβαρύνουν και το κόστος. Ευθύνες προφανώς στη ΡΑΣ η οποία, κακώς κατά τη γνώμη μου, είχε αναλάβει με νομοθετική πρωτοβουλία τα θέματα ασφαλείας του σιδηροδρόμου - έπρεπε να ασχολείται μόνο με την αγορά και τον ανταγωνισμό - ευθύνες προφανώς στην Hellenic Train γιατί ακριβώς και οι μηχανοδηγοί της είχαν ευθύνη στο όλο δυστύχημα, ευθύνη προφανώς και στο Υπουργείο διότι ως εποπτεύων όλου του τομέα των σιδηροδρόμων προφανώς κάποια πράγματα έπρεπε να έχουν γίνει καλύτερα, κάποιες ρυθμίσεις έπρεπε να είναι πιο επιτυχείς...», σημείωσε μεταξύ άλλων.

Απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις, ο κ. Χαλκιάς επισήμανε πως ο μηχανοδηγός έπρεπε να σταματήσει την αμαξοστοιχία, και ότι η συνεννόηση του με τον σταθμάρχη ήταν «καφενειακή».

  • Κατάθεση Τερεζάκη

Την 1η Φεβρουαρίου κατέθεσε ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης κατά την κατάθεσή του στην εξεταστική επιτροπή για το δυστύχημα στα Τέμπη.

Αφού ζήτησε συγνώμη από τους συγγενείς των θυμάτων, τόνισε ότι «ο ΟΣΕ ανέλαβε από την πρώτη στιγμή τις ευθύνες του» και θα αναλάβει όσες αποδειχθεί ότι του αναλογούν.

«44 χρόνια στα τρένα, δεν έχω ξαναδεί τόσα λάθη να γίνονται ταυτόχρονα όπως τη βραδιά εκείνη», είπε. Ο κ. Τερεζάκης εξήγησε ότι ο τοπικός πίνακας έδινε στον σταθμάρχη τις ίδιες δυνατότητες με την τηλεδιοίκηση, σε μικρότερο μήκος γραμμής και ότι ήταν υποχρεωμένος να χαράξει αυτόματα τη διαδρομή, πράγμα που δεν έπραξε.

«Φεύγοντας από τη Λάρισα βρίσκεται μπροστά σε δύο ομάδες κλειδιών. Είχε διευθετήσει το κλειδί 117 για να περάσει το Intercity. Κάτι μεσολάβησε που του τράβηξε την προσοχή και δεν έκανε τη χάραξη, έστω χειροκίνητα. Ο πίνακας του έδειχνε τα σημεία που ήταν αλλαγές» είπε ο κ. Τερεζάκης, προσθέτοντας ότι «αν παρακολουθούσε τον πίνακα θα το είχε καταλάβει ακόμη και πριν τα κλειδιά. Εδώ είναι και θέμα σιδηροδρομικής παιδείας, το μάτι πέφτει στην αλλαγή, οι αλλαγές είναι ο φόβος και τρόμος όλων των σιδηροδρομικών».

  • Κατάθεση Καραμανλή

«Από το 1985 έως το 2001, η χώρα μας είχε πάρει πάνω από 240 εκατ. ευρώ για συστήματα που ποτέ δε λειτουργήσανε», κατέθεσε στις 13 Φεβρουαρίου ο πρώην υπουργός Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής.

Ο κ. Καραμανλής απάντησε επίσης στο ερώτημα γιατί έδωσε 7η παράταση και δεν διέλυσε την εργολαβία που αφορούσε στην περιβόητη σύμβαση «717». «Η παράταση δόθηκε για να ολοκληρωθεί επιτέλους ένα έργο και μια σύμβαση που δεν θα μπορούσε να είχε ολοκληρωθεί διαφορετικά», τόνισε ο κ. Καραμανλής.

Εξήγησε ότι εάν δεν δινόταν η 7η παράταση, δεδομένου ότι το δημόσιο είχε δεχθεί συνυπαιτιότητα επί της προηγούμενης κυβέρνησης, ο εργολάβος θα ζητούσε αποζημιώσεις. Ανέφερε μάλιστα ότι ο εργολάβος ζητούσε 26,5 εκατ. ευρώ για την περίοδο από 2017 έως 2020. Ο κ. Καραμανλής στη συνέχεια ανέφερε ότι «η εκτέλεση της "717" ερευνήθηκε από την Εθνική Αρχή Διαφάνειας και από το τμήμα οικονομικού εγκλήματος της Εισαγγελίας Αθηνών.

Ο κ. Καραμανλής κατέθεσε στα πρακτικά της Εξεταστικής Επιτροπής το εξώδικο των συνδικαλιστών του ΟΣΕ, το οποίο υπογράφεται συγκεκριμένα από την Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης. «Το εξώδικό αυτό είναι της 31 Οκτωβρίου 2022. Αυτό μας παρότρυνε να ολοκληρώσουμε την 717» εξήγησε και πρόσθεσε: «Δεν έλεγε το εξώδικό ότι ο σιδηρόδρομος δεν είναι ασφαλής. Έλεγε προχωρήστε και ολοκληρώστε την "717"»;oLA.

Όσον αφορά στη μετάταξη του σταθμάρχη, ο κ. Καραμανλής επισήμανε ότι από τη θέση του υπουργού ούτε προβλέπεται ούτε είναι εφικτό να υπάρχει γνώση και ανάμειξη για μετάταξη κάθε υπαλλήλου.

Στο ερώτημα εάν θεωρεί πως και ο ίδιος έκανε λάθη, ο κ. Καραμανλής απάντησε: «Το σκέφτομαι κάθε μέρα. Όταν έχει συμβεί μία τέτοια τραγωδία, δεν θα μπορούσα εγώ τουλάχιστον να έρθω και να σας πω ότι εγώ τα έκανα όλα σωστά. Και σίγουρα δεν είμαι εγώ ο πολιτικός που θα σας πω ότι όσο και να ψάχνω δε βρίσκω να έχω κάνει κάποιο λάθος. Για αυτό ήμουν ο μόνος πολιτικός στη Μεταπολίτευση που παραιτήθηκα. Και παραιτήθηκα το ίδιο βράδυ, αναλαμβάνοντας για λόγους ευθιξίας την πολιτική ευθύνη.»

Ο κ. Καραμανλής συνέχισε: «Νομίζω δεν κατάφερα - και δεν καταφέραμε συνολικά - να ξεριζώσουμε από εργαζόμενους, προσωπικό, διοικητικά συμβούλια, ανθρώπους που έχουν κρίσιμες θέσεις τη νοοτροπία του ‘έλα μωρέ’. Γιατί η ανευθυνότητα του να μην ακολουθούμε κατά γράμμα το Γενικό Κανονισμό Κυκλοφορίας έχει να κάνει με νοοτροπίες δεκαετιών».

  • Κατάθεση Αλικανιώτη

Στις 16 Φεβρουαρίου συγκλόνισε η κατάθεση του διασωθέντα του τραγικού δυστυχήματος, Ανδρέας Αλικανιώτη.

«Ίσως ακόμα να μην έχω συνειδητοποιήσει τι πραγματικά έχει γίνει. Εγώ ακόμα το παίρνω σαν ένα κακό όνειρο. Απλά ξύπνησα με μώλωπες, εγκαύματα, και μια κάκωση στο δεξί γόνατο» ανέφερε ο επιζήσας του σιδηροδρομικού δυστυχήματος της 28ης Φεβρουαρίου 2023. Ο 22χρονος φοιτητής της Σχολής Εμπορικού Ναυτικού Μακεδονίας ανέφερε πως έχει γνωρίσει παθόντες, «που μου έχουνε πει ότι ακόμα έχουν ψυχιατρική βοήθεια για να μπορούν να είναι καλά και να μπορούν να κοιμούνται τα βράδια».

Στο πλαίσιο της κατάθεσης ο Ανδρέας Αλικανιώτης ερωτήθηκε για τον ποιον θεωρεί υπαίτιο: «Εγώ δεν είμαι αρμόδιος να κρίνω σε ποιον θα αποδοθούν οι ευθύνες. Σίγουρα δεν είναι ένας ούτε δύο, ούτε ένα απλό ανθρώπινο λάθος της στιγμής. Σίγουρα εμπλέκονται διάφοροι... Ίσως να ξεκινάει από τον άνθρωπο και να ξεκινάει από τα στελέχη, από την εκπαίδευση, που χρειάζεσαι για να μπεις και να πιάσεις δουλειά ως σταθμάρχης ή οποιοδήποτε στέλεχος μιας τέτοιας εταιρείας. Όντας ναυτικός και μηχανικός, μπορώ να πω ότι, εφόσον έχουμε την ασφάλεια ως το Α και το Ω, πραγματικά δεν μπορώ να καταλάβω, πώς δεν υπάρχει μία δικλείδα ασφαλείας για το οτιδήποτε, (πώς δεν υπάρχει) κάποιο σύστημα να ανιχνεύει ότι δύο τραίνα έρχονται στον ίδιο διάδρομο...»

Δείτε εδώ το αφιέρωμα του Newsbomb.gr «Τέμπη: 57 ψυχές ζητούν δικαίωση»